Kącik logopedyczny

 Kącik logopedyczny

 

Drodzy Rodzice, umiejętność poprawnego mówienia jest niezmiernie ważna,gdyż często stanowi o jakości naszego życia, wpływa na nasze relacje z innymi ludźmi, jak również na to jak postrzegamy samego siebie oraz jak widzą nas inni. Wady wymowy, które nie są objęte terapią logopedyczną bywają źródłem: niepowodzeń szkolnych, braku akceptacji wśród rówieśników oraz stresu.

"Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka i trzeba o nią dbać..."
 ojciec polskiej logopedii, Leon Kaczmarek

Wczesne wykrycie problemów umożliwia efektywne wdrożenie odpowiednich działań logopedycznych, które prowadzą do złagodzenia lub usunięcia różnego rodzaju zaburzeń, a tym samym do stworzenia wszystkim dzieciom równych szans rozwoju. Należy zaznaczyć, że wiek przedszkolny jest okresem największego rozwoju mowy dziecka, a tym samym jest to czas, w którym najlepiej rozwijać mowę jak i usuwać wszelkie nieprawidłowości. I tu zaczyna się początek naszej wspólnej drogi... Mojej - logopedy Dagmary Kostrubiec, Państwa dzieci - moich nowych podopiecznych oraz Państwa - Rodziców, na których pomoc bardzo liczę.

W trosce o prawidłowy rozwój Państwa dzieci w miesiącu wrześniu przeprowadzone zostanie przesiewowe badanie mowy wśród wszystkich dzieci uczęszczających zarówno do przedszkola, jaki do szkoły. Na jego podstawie wyłonione zostaną dzieci, które wymagają objęcia regularną terapią logopedyczną, którą poprowadzę.

Na zajęciach logopedycznych prowadzić będę ćwiczenia, które na celu mają:
• kształtowanie prawidłowego toru oddechowego a także wydłużanie fazy wydechowej,
• usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego m.in. języka, warg, żuchwy,
• kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• wzbogacanie słownictwa i rozwijanie mowy opowieściowej,
• rozwijanie umiejętności budowania i rozumienia dłuższych wypowiedzi słownych,
• uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.

Zajęcia logopedyczne będą prowadzone przeze mnie raz w tygodniu w grupach stworzonych w oparciu o kryterium tego samego problemu, jeżeli zaistnieje taka konieczność, terapia logopedyczna będzie miała charakter spotkań indywidualnych. Zajęcia staram się przeprowadzać z formie zabawowej, dostosowując metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości małego człowieka. Dzieci rozwiązują zagadki, uczą się wierszyków, piosenek, grają w gry, układają historyjki obrazkowe, malują, lepią, nawlekają co ma za zadanie zwiększyć atrakcyjność zajęć i zachęcić je do pełnego w nich udziału.

 

Piorka

Prawidłowe oddychanie u dzieci - dlaczego jest tak ważne?

Oddychanie będące naturalną i konieczną do życia czynnością fizjologiczną, stanowi również bardzo ważny czynnik warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego. Za prawidłowy sposób oddychania, a zarazem najgłębszy i najbardziej pożądany uznaje się oddychanie żebrowo-brzuszne lub tzw. żebrowo-brzuszno-przeponowe, które umożliwia głęboki wdech i powolny długi wydech, podczas którego ma miejsce wypowiedź. W swojej pracy spotykam coraz więcej dzieci, które mają problem z oddychaniem, dlatego uważam ten temat za istotny i godny omówienia.

U dzieci w wieku przedszkolnym bardzo często obserwuje się tak zwany płytki tor piersiowy, określany również jako szczytowy lub obojczykowo-żebrowym. Cechą charakterystyczną takiego oddychania jest to, że w fazie wdechu poszerzeniu ulegają szczególnie górne obszary klatki piersiowej, co prowadzi do uniesienia ramion i łopatek, natomiast w dalszej kolejności następuje podciągnięcie brzucha. Ten rodzaj oddychania uznawany jest za niewłaściwy, gdyż pozwala jedynie częściowo wypełnić płuca powietrzem.

Innym niekorzystnym i coraz częstszym problemem staje się nawykowe oddychanie przez usta. Należy podkreślić, że jedynie wówczas, kiedy dziecko oddycha zarówno w ciągu dnia, jak i nocy przez nos można mówić o właściwym torze oddechowym.

Oddychanie przez usta wpływa niekorzystnie na rozwój naszych dzieci. Powoduje między innymi:
• niewystarczające dotlenienie układu nerwowego, a co za tym idzie problemy z koncentracją, szybsze męczenia się, co może wpływać na wyniki w nauce,
• niewłaściwe gospodarowanie powietrzem, co stanowi jeden z czynników utrwalający problemy z płynnością mowy,
• infekcje górnych dróg oddechowych,
• hipotonię mięśnia okrężnego warg, niewydolność warg, wiotkość mięśni policzkowych,
• powstawania i utrwalania wad wymowy, ale również wad postawy.

Dziecko samo nie wyrośnie z takiego sposobu oddychania, wymaga pomocy, zarówno logopedy, jak i Rodziców, o czym pozwolę sobie napisać następnym razem.

Zdjęcie rodziców z dzieckiem

Bardzo ważna w mojej pracy zawodowej jest dla mnie współpraca z Rodzicami dzieci z którymi pracuje. Należy pamiętać, że zajęcia prowadzone przeze mnie nie przyniosą oczekiwanych efektów bez Państwa pomocy. Gwarantem sukcesu Waszego dziecka w pokonywaniu wad wymowy jest wyłącznie ciągłość i regularność terapii kontynuowanej przez Państwa w domu, a także nasza współpraca.

W swojej praktyce logopedycznej stosuje następujące formy współpracy z Rodzicami:
• Rodziców dzieci objętych terapią logopedyczną proszę są o założenie zeszytów A4, do których wklejamy materiały z zajęć, zadania domowe, a także zalecenia do pracy w domu.
• Kącik logopedyczny to miejsce, gdzie będę zamieszczała informacje na temat rozwoju mowy dziecka, a także ciekawe artykuły, przykłady ćwiczeń artykulacyjnych, wskazówki związane z rozwijaniem mowy dziecka.
• Spotykam się z Rodzicami przekazując informacje na temat stanu mowy ich dzieci oraz rodzajów nieprawidłowości artykulacyjnych, które wymagają objęcia terapia logopedyczną.
• Prowadzę prezentacje dla Rodziców na temat czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy ich dzieci.
• Zachęcam Rodziców do kontaktu ze mną w godzinach mojej pracy (po wcześniejszym kontakcie telefonicznym pod numerem telefonu 668851264) lub kontaktu e-mailowego Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mgr Dagmara Kostrubiec
logopeda

 

Drodzy Rodzice!

Pamiętajmy, że zajęcia przeprowadzane w przedszkolu bez Waszej pomocy nie przyniosą oczekiwanych efektów. Jedynie ciągłość i systematyczność terapii kontynuowanej w domu jest gwarantem sukcesu Waszego dziecka w pokonywaniu wad wymowy.